Nieuwsbericht - 27 maart 2024

Onze sector in de spotlight dankzij de Week van de AfvalHelden

Terugblik Week van de AfvalHelden 4 t/m 10 maart 2024

Van 4 t/m 10 maart 2024 was alweer de vierde editie van de Week van de AfvalHelden. En wat zijn er weer veel AfvalHelden in het zonnetje gezet! Steeds meer organisaties sluiten zich aan en daarmee groeit het bereik en de impact van deze belangrijke week. Inmiddels doen al ruim 140 organisaties mee aan de week.

Van de inzet van een billboard tot een duurzaam doeboekje voor inwoners en van massages tot traktaties van organisaties en inwoners. Door heel Nederland werd waardering uitgesproken richting de AfvalHelden. Met de aftermovie kan iedereen even terugblikken op de Week van de AfvalHelden 2024.

Tijdens de Week van de AfvalHelden zet Nederland alle medewerkers uit onze sector in het zonnetje. Want bij wind en regen, in tijden van crisis, ‘s nachts en op feestdagen: het werk van onze AfvalHelden gaat altijd door. Dat is maar goed ook, want zonder hen zou ons land een stuk minder schoon, gezond en veilig zijn.

Waardering

Vanaf editie 2023 richten we ons met de Week van de AfvalHelden ook expliciet op inwoners. We laten hen kennismaken met de veelzijdigheid en uitdagingen van onze sector én de mens achter het werk zien. Meer kennis vergroot het begrip. Op de website van de Week van de AfvalHelden vinden inwoners informatie over de AfvalHelden, tips om zelf in actie te komen en een toolbox die helpt om hun waardering uit te spreken. Hoe breder de waardering wordt uitgesproken, des te meer dit wordt gevoeld. Want waar onze AfvalHelden zich - nuchter als zij zijn - vaak geen held voelen, zijn ze het natuurlijk wel.

Videoreeks AfvalHelden

Tijdens de Week van de AfvalHelden 2023 deelden we een trailervideo waarin we AfvalHelden met uiteenlopende functies aan jullie hebben voorgesteld. Bij een deel van hen zijn we op bezoek geweest om een dag in hun leven vast te leggen. Van de inzameling en het transport tot de groenbeheerders en de recycling en verwerking. Steeds een eerlijk portret met de focus op de mens achter het werk. Wat zijn hun dagelijkse werkzaamheden, hoe ervaren zij deze, wat drijft hen en hoe zien zij de toekomst?

Jennifer Kwaijtaal – Bedrijfsleider Organisch bij Attero in Tilburg

Jennifer is weliswaar per toeval in onze sector terechtgekomen, maar ze wist altijd al dat ze werk wilde doen waarbij duurzaamheid een belangrijke rol speelt. Begonnen als technoloog, maar inmiddels bedrijfsleider organisch. In deze rol is ze met name bezig met het coördineren van de dagelijkse gang van zaken, het werkgeluk van het team en diverse verbeterprojecten. Ze wil graag samen met het team mooie resultaten bereiken en vindt het leuk om te kijken hoe het nóg duurzamer en efficiënter kan.

"Een van mijn belangrijkste drijfveren is van afval dat wordt weggegooid weer een product maken."

Ronnie van Heeswijk – Beheer Openbare Ruimte, Dar

Vroeger had je alleen de prullenbakken, maar de maatschappij is veranderd. Daarmee zijn ook de werkzaamheden van Ronnie meer divers geworden. Zo verwijdert hij tegenwoordig ook stickers en werkt hij onder andere met de bosmaaier en de waterknaller. En dat is nog lang niet alles. Hij gaat vaak alleen de stad, maar er zijn altijd collega’s in de buurt. Lekker buiten en onder de mensen. De Nijmeegse Vierdaagse is ieder jaar weer een speciaal moment. “Het is hard werken, maar iedereen is dan vriendelijk tegen je,” zegt Ronnie daarover.

"En als je dan ziet hoe de stad er weer bij ligt als wij zijn geweest. Netjes hoor. Dit is het mooiste werk dat er is!"

Jamy van Keeken – Chauffeur inzameling, Gemeente Rotterdam

Begonnen als uitzendkracht, maar al snel kreeg ze een vaste aanstelling aangeboden. Jamy wilde heel graag voor de vrachtwagen gaan; en dat mocht. Die kans heeft ze met beide handen aangepakt. De eerste dag op zo’n grote wagen door de stad was wel even spannend, maar ze krijgt inmiddels veel positieve reacties van inwoners als ze haar door de smalle straatjes van de stad zien rijden. Inmiddels is de liefde voor het werk zo gegroeid dat ze zichzelf nergens anders meer ziet werken. Het grofvuil blijft toch wel het leukste. Lekker fysiek en lekker buiten.

"Dat mensen naar buiten komen om te zeggen: 'Bedankt!', 'Het is weer opgeruimd' en 'We zijn zo blij met jullie'. Dat is gewoon geweldig."

Marco Karsten - 1e Operator bij AVR in Duiven

Bij AVR wordt restafval verwerkt, waarvan stoom, stroom en stadswarmte wordt gemaakt. Marco vindt het samenwerken met collega's en zorgen voor een goed draaiende fabriek het leukste aan zijn werk. Zijn taken bestaan vooral uit het bewaken van de verschillende processen binnen het bedrijf en het verhelpen van storingen. Het maatschappelijke belang van het werk spreekt hem ook erg aan. Zoveel mogelijk uit afval halen. Het uniform maken van regels en werkwijzen rondom veiligheid vindt Marco belangrijk. Momenteel is hij met een werkgroep bezig LOTO (Lock Out Tag Out) te digitaliseren.

"Wat ik interessant vind aan het werk is dat het een maatschappelijk belang heeft. Wat jij afval vindt, vinden wij heel handig. Daar kunnen wij de mensen thuis mee verwarmen."

Via deze weg willen wij alle organisaties, inwoners en andere betrokkenen graag bedanken voor hun inzet en activiteiten tijdens de Week van de AfvalHelden. Het was weer een fantastische week! Initiatiefnemers NVRD, TLN en Vereniging Afvalbedrijven zien jullie graag volgende jaar weer!

[met dank aan de redactie van GRAM]

Daniëlle van Vleuten

Daniëlle van Vleuten