Nieuwsbericht - 2 maart 2021

Kindertekeningen voor AfvalHelden

Week van de AfvalHelden

In de week van 1 tot en met 7 maart worden de mannen en vrouwen die werkzaam zijn in de afvalsector in het zonnetje gezet. Bijna 30.000 professionals halen dagelijks het afval op en zorgen ervoor dat het daarna grotendeels een nieuwe toepassing krijgt. Op die manier dragen ze allemaal bij aan een betere en schonere wereld. Vandaag, dag twee van de week, staat in het teken van de toekomst met kinderen, ouders en school. Dit resulteerde in veel kindertekeningen en kleurplaten achter ramen speciaal voor de AfvalHelden. Ook werden er ontwerp- en tekeningwedstrijden georganiseerd.

We merken overal in Nederland dat de week enorm leeft. Vele acties en bedankjes zijn te volgen via #AfvalHelden en #WeekvandeAfvalHelden op alle socialemediakanalen.

De Week van de AfvalHelden is in het leven geroepen door de brancheorganisaties NVRD, Vereniging Afvalbedrijven en O&O Fonds GEO. Tijdens de Week van de AfvalHelden staat waardering voor alle medewerkers van deze partijen centraal.

Waardevol en cruciaal beroep

”Je kunt altijd in het afval gaan”. Een bekende uitspraak, met als onderliggende boodschap dat werken in de afvalsector weinig kennis en kunde vereist. Niets is minder waar. De branche professionaliseert: er worden steeds meer vaardigheden van de medewerkers gevraagd. Van technische en organisatorische kennis, tot communicatieve vaardigheden. Medewerkers in de afvalbranche zijn van vitaal belang voor de volksgezondheid en het draaiend houden van Nederland. En daar zorgen ze dagelijks voor. Daar mogen we met z’n allen best trots op zijn. Zij verdienen onze waardering, iedere dag, en speciaal tijdens de Week van de AfvalHelden.

PROGRAMMA VAN DE WEEK

Iedere dag van de Week van de AfvalHelden heeft een eigen thema. Organisaties zijn vrij om aan te haken op dit weekprogramma, maar mogen ook geheel hun eigen invulling geven aan de week.

• Maandag 1 maart: Inwoners van Nederland; landelijke kick-off door staatssecretaris Stientje van Veldhoven, lancering magazine De AfvalHeld
  • Dinsdag 2 maart: Scholen, kinderen, ouders; ontwerpwedstrijd, kleurplatenactie
  • Woensdag 3 maart: Landelijke Ontbijtdag voor AfvalHelden
  • Donderdag 4 maart: Waardering; online ‘talk’ over waardering
  • Vrijdag 5 maart: Bedrijven; binnendienst, buitendienst, inhuurkrachten en vrijwilligers
  • Zaterdag 6 maart: Milieustraten, bij de eerste lockdown kregen milieustraat Helden het zwaar. 1,5 meter afstand en een toenemende stroom met bezoekers.
  • Zondag 7 maart: Feestelijke terugblik

Meer over deze activiteiten is te vinden op www.weekvandeafvalhelden.nl

Daniëlle van Vleuten

Daniëlle van Vleuten