Header afvalstromen

Nieuwsbericht - 25 februari 2019

Vereniging Afvalbedrijven tekent Plastic Pact

De Vereniging Afvalbedrijven heeft vorige week donderdagmiddag in Den Haag het Plastic Pact ondertekend. Voorzitter Boris van der Ham zette tijdens de eerste Nationale Conferentie Circulaire Economie zijn handtekening onder de afspraken, net als staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat en bijna 80 bedrijven en organisaties, zoals supermarkten, cateraars, recyclaars, producenten, verpakkers en branche- en milieuorganisaties.

Het Plastic Pact is gericht op betere samenwerking tussen de verschillende ketens om de circulaire economie verder te versterken. De ondertekenaars willen in 2025 substantieel 20 procent minder plastic verpakkingsmateriaal produceren en het overige plastic beter hergebruiken om er nieuwe hoogwaardige producten van te maken.

In 2025 moet 95 procent van alle plastic verpakkingen in verschillende soorten (monostromen) gesorteerd worden. Nu ligt dat percentage nog op 45 procent. “De hoge ambitie vraagt niet alleen om nieuwe en betere technieken, maar ook om andere regels”, aldus Van der Ham. “Zo zijn bijvoorbeeld PET-trays nu nog geen aparte monostroom, terwijl 10 procent van het plastic afval uit PET-trays bestaat. Verder ligt er bij het verpakkend bedrijfsleven een uitdaging om verpakkingen zo vorm te gaan geven, dat ze aan de achterkant makkelijker als monostroom kunnen worden uitgesorteerd.”

Staatssecretaris Van Veldhoven vertrouwt erop dat de doelen in het Plastic Pact behaald worden. “We hebben elkaar nodig om de circulaire economie verder op gang te brengen. Met alle partijen komen we verder.”

Onze nieuwsbrief
ontvangen?

De circulaire economie vraagt om nieuwe businessmodellen

Kwaliteit ingezamelde stromen is nodig om ze te kunnen recyclen tot hoogwaardige producten