Header fietser

Nieuws

Artikel - 20 september 2022

Lang houdbare kinderwagens

Serie focus op voorkant van productieketen – aflevering 3

De voorkant van de productieketen is aan zet. Om de circulaire economie van de grond te krijgen, moeten daar grote stappen worden gezet. We moeten anders ontwerpen, produceren en consumeren. In een serie artikelen focust de Vereniging Afvalbedrijven op de mogelijkheden die aan het begin van de keten liggen. In deze derde aflevering 𝘈𝘦𝘳𝘯𝘰𝘶𝘵 𝘋𝘪𝘫𝘬𝘴𝘵𝘳𝘢-𝘏𝘦𝘭𝘭𝘪𝘯𝘨𝘢, director of product innovation bij Bugaboo, over het ontwerpen van kinderwagens die lang meegaan.

Bugaboo, een van oorsprong Nederlands bedrijf, maakt autostoelen en campingbedjes, maar vooral kinderwagens. Het bedrijf vindt duurzaamheid belangrijk. “We voelen ons verantwoordelijk voor wat we op de aarde zetten. De grootste impact maken we aan het begin. Als ontwerpers kunnen we een verschil maken. Je kunt zoveel dingen goed of fout doen, met grote gevolgen voor de rest van de keten”, vertelt Aernout Dijkstra-Hellinga, hoofd van de ontwerpafdeling van Bugaboo. De verantwoordelijkheid wordt intern breed gevoeld. “Van ontwerpers tot engineers en productmarketeers, van topmanagement tot de werkvloer: onze focus op kwaliteit en duurzaamheid is de reden waarom we bij Bugaboo werken.”

Testen wijzen uit dat Bugaboo’s kinderwagens tien jaar meegaan. Een langere levensduur voorkomt afval, zorgt dat minder producten geproduceerd hoeven te worden en verlaagt de CO2-impact. Bugaboo wil de CO2-uitstoot per kinderwagen in 2026 halveren ten opzichte van 2019. (foto: Bugaboo)

Verlengen levensduur

‘Designed to last’, heet Bugaboo’s ontwerpfilosofie. De uitdaging is om kinderwagens op de markt te brengen die zo lang mogelijk meegaan. Niet één, maar drie of vier kinderen. “Een langere levensduur voorkomt afval, zorgt dat minder producten geproduceerd hoeven te worden en verlaagt de CO2-impact”, legt Dijkstra-Hellinga uit. De filosofie is uit nood geboren. “In de beginperiode, na de introductie in 1999, liepen we tegen kwaliteitsissues aan. Onderdelen gingen stuk en we moesten ze herstellen. We maakten nieuwe frames en reden ze met een busje langs alle Nederlandse klanten. Dat werd gewaardeerd. We beseften ons: willen we staan voor kwaliteit en duurzaamheid, dan horen daar reparatie en een goede service bij.”

Alle materialen modulair

Hoe maakt Bugaboo haar kinderwagens langer houdbaar? Designregel één, volgens Dijkstra-Hellinga: zorg dat ze niet stuk gaan. “We hanteren hoge kwaliteitsstandaarden. We weten exact waar onze hoogwaardige materialen vandaan komen en waarvan ze zijn gemaakt.” Toch bestaat de eeuwige kinderwagen niet. Onherroepelijk treedt door gebruik slijtage op en gaan onderdelen kapot. Bugaboo maakt reparatie eenvoudig. “We ontwerpen kinderwagens zodanig dat onderdelen makkelijk te vervangen zijn door klanten zonder een technische achtergrond. Alle materialen zijn modulair, los afneembaar en niet gelijmd.” Inmiddels verkoopt Bugaboo wereldwijd in vijftig landen. Dat maakt langsrijden, zoals in het begin, ondoenlijk. “We maken daarom servicesets die mensen via onze site bestellen en per post worden verstuurd. Verdwijnt een model uit ons assortiment, dan leveren we de servicesets nog zeven jaar.”

‘De grootste impact maken we aan het begin.’

Universele vervangbare onderdelen

Als voorbeeld beschrijft hij de Bugaboo Bee 6. “Het handvat gaat er makkelijk af met een kliksysteem en kan vervangen worden. Het systeem is universeel voor al onze producten. Hetzelfde geldt voor de wielen, die je er zo op- en afschroeft. Ook de zitting en zonnekap zijn vervangbaar.” Onderdelen, zoals de zonnekap, zijn in meerdere kleuren verkrijgbaar, zodat gebruikers een gebruikt model naar eigen smaak kunnen aanpassen.
Testen wijzen uit dat Bugaboo’s kinderwagens tien jaar meegaan. Dezelfde testen bij vergelijkbare wagens van andere merken komen op een levensduur van ongeveer de helft of minder. “We krijgen via onze customer service verhalen van klanten die soms wel tien kinderen in een kinderwagen hebben vervoerd. In Nederland zijn oude modellen van meer dan tien jaar oud volop op Marktplaats te vinden.”

Focus op CO2-uitstoot

Bij Bugaboo staat sinds twee jaar één duurzaamheidsdoel centraal, namelijk de CO2-uitstoot: in 2026 een reductie van 50 procent per kinderwagen vergeleken met 2019 en in 2035 de totale CO₂-voetafdruk naar nul. De CO2-reductiedoelen worden gevalideerd door het onafhankelijke Science Based Target-initiatief (SBTi). Naast het CO2-doel wil Dijkstra-Hellinga ook graag circulaire doelen formuleren, maar dat blijkt in de praktijk lastig. “Hoe meet je circulair? Hiervoor ontbreekt nog een hanteerbare rekenmethode.”

‘We weten exact waar onze hoogwaardige materialen vandaan komen en waarvan ze zijn gemaakt.’

Recyclebare materialen

Om de CO2-uitstoot te verlagen, werkt de producent onder meer aan nieuwe bekleding gemaakt van gerecyclede petflessen en bioplastic. Dit jaar komen nieuwe producten op de markt. “We kiezen voor koolstofarmere opties voor materialen zoals plastic en bekledingsstoffen. Minder PA (polyamide) en meer PP (polypropyleen) met een lagere uitstoot. PP is ook makkelijker te recyclen. Omdat polypropyleen en recyclebaar kunststof andere eigenschappen hebben, moeten we het ontwerp aanpassen.”

Zoektocht met dilemma’s

Bij zijn zoektocht naar koolstofarmere alternatieven, loopt Dijkstra-Hellinga tegen dilemma’s aan. Zo is gerecycled aluminium in de wereld volop verkrijgbaar, maar minder in China, waar de fabriek staat. “Moeten we dan aluminium kopen in Noorwegen, waar het met waterkracht wordt omgesmolten, en naar China verschepen? Dat is niet duurzaam. Ook op andere terreinen zien we in Europa innovaties die in China niet verkrijgbaar zijn. In samenwerking met Goodshipping zorgen we nu wel dat de schepen vanuit onze Chinese fabriek varen op biobrandstoffen.”

Bugaboo werkt aan nieuwe bekleding gemaakt van gerecyclede petflessen en bioplastic. (foto: Bugaboo)

in gesprek met afvalverwerkingsbedrijf

Wat na afloop met een kinderwagen gebeurt, valt buiten Dijkstra-Hellinga’s scoop. In Amerika belandt de wagen op een stortplaats, schat hij in, in Nederland deels in de afvalenergiecentrale. “We maken de kinderwagens zo dat de materialen te scheiden en recyclen zijn. Of dat daadwerkelijk gebeurt, weten we niet. We zien dit als een mogelijke vervolgstap. Momenteel zijn we met een afvalverwerkingsbedrijf in gesprek. Als pilot laten we een aantal kinderwagens inzamelen en verwerken. Knelpunt is: hoe creëren we schaalgrootte? Alleen onze eigen wagens gebruiken is hiervoor niet voldoende.” Ontwerpers en afvalbedrijven hebben volgens Dijkstra-Hellinga weinig contact. Hij betreurt dat. “Het zijn gescheiden werelden die separaat opereren. Afvalbedrijven hebben veel kennis over verwerking. Neem het shredderen en scheiden van kunststoffen op basis van dichtheid. Stel afvalverwerkers komen met richtlijnen, dan kunnen wij als ontwerpers daarmee aan de slag.”

‘We ontwerpen kinderwagens zodanig dat onderdelen makkelijk te vervangen zijn.’

Leasen van kinderwagens

Een nieuwe service om de levensduur te verlengen, is Bugaboo Flex, een leaseservice in Nederland. Sinds eind vorig jaar kunnen mensen er een kinderwagen huren. “We doen veel trendonderzoek. Nieuwe generaties denken anders over bezit en duurzaamheid. Bugaboo Flex past binnen de trend van een duurzame deeleconomie. Het hebben van jonge kinderen is een tijdelijke aangelegenheid, dus waarom alles kopen? Met onze leaseservice zorgen we dat meerdere families een wagen gebruiken. We zijn ook gestart met het zelf innemen en refurbishen van kinderwagens, bijvoorbeeld wagens die terugkomen binnen de garantieperiode. Deze gebruikte producten verkopen we via de outlet op onze site.”

‘Met onze leaseservice zorgen we dat meerdere families een wagen gebruiken.’

Europese labeling van producten

Consumenten zijn volgens Dijkstra-Hellinga vaak onvoldoende op de hoogte van de levensduur van producten. Hij bepleit een onafhankelijke Europese labeling die het publiek informeert over de ecologische impact van producten, vergelijkbaar met het energielabel voor koelkasten. “Op het label staat dan de impact vermeld. In Frankrijk zijn ze hier ver mee. Het maakt de duurzame stappen die een bedrijf zet zichtbaar voor consumenten.”

Auteur
Addo van der Eijk - @copyright

Addo van der Eijk op LinkedIn

Onze nieuwsbrief
ontvangen?

Circulaire economie

Circulaire economie

Klimaat

Klimaat

Recycling en restmaterialen

Recycling en restmaterialen