Header afvalstromen

Nieuwsbericht - 20 december 2018

Gebruik recyclaat in plastic drankflessen verplicht

De Europese Unie schrijft geschiedenis. Dinsdagavond is besloten dat alle plastic drankflessen die vanaf 2030 op de Europese markt komen minstens 30 procent gerecyclede kunststoffen moeten bevatten. De Vereniging Afvalbedrijven juicht dit besluit toe. Het brengt de afzetmarkt voor recyclaat op gang, stimuleert recycling en draagt bij aan de totstandkoming van de circulaire economie.

Verplichting brengt recycling en afzet gerecyclede kunststoffen op gang

De afgelopen maanden hebben de Europese Commissie, het Europees Parlement en de Europese Raad van ministers onderhandeld over een Europese ontwerp-richtlijn, de zogeheten Single-Use Plastics Directive, die het eenmalig gebruik van plastics terugdringt. Het gebruik van bijvoorbeeld plastic borden, plastic bestek, wattenstaafjes wordt aan banden gelegd. Met de dinsdagavond aangenomen tekst gaat Europa een stapje verder: het gebruik van gerecyclede kunststoffen bij de productie van plastic drankflessen wordt verplicht. Het geldt voor alle drankflessen die plastics bevatten, bijvoorbeeld ook plastic melkflessen.

De Single-Use Plastics Directive wordt vandaag officieel vastgesteld. Vanaf nu hebben lidstaten twee jaar de tijd om de richtlijn in nationale wetgeving te vertalen.

Robbert Loos - Vereniging Afvalbedrijven:

"Goed nieuws: dit brengt de afzetmarkt voor recyclaat op gang, stimuleert recycling en draagt bij aan de circulaire economie."

Unico van Kooten

Unico van Kooten

De circulaire economie vraagt om nieuwe businessmodellen

Kwaliteit ingezamelde stromen is nodig om ze te kunnen recyclen tot hoogwaardige producten