Gft-inzameling

Persbericht - 19 januari 2021

Coronauitbraak leidt tot record aan gft-afval

Het is de sector gelukt om alles duurzaam te verwerken

De uitbraak van COVID-19 heeft afgelopen jaar een groot effect gehad op het aanbod van gft-afval. Nooit eerder werd er in een jaar zo veel gft-afval ingezameld als in 2020.

Dat blijkt uit een analyse van de Vereniging Afvalbedrijven over de gevolgen van corona bij gft-verwerkers. De verwachting is dat het aanbod in het afgelopen jaar 9 procent hoger uitkomt dan in 2019.

Thuis werken en werken in de tuin

Vooral in de maanden april, mei en juni was er veel meer aanbod van gft dan de sector normaliter verwerkt. In die maanden kende Nederland de ‘intelligente lockdown’ waarin veel mensen op hun eigen huis en tuin waren aangewezen. Meer mensen werkten thuis, wat tot meer gft leidde. Een andere oorzaak van de piek is toe te schrijven aan de vele mensen die hun tuin eens grondig gingen aanpakken. Wat de gevolgen zijn van de lockdown waar Nederland zich nu in bevindt, is op dit moment nog niet duidelijk.

alles verwerkt door creatieve oplossingen

De gft-verwerkers hebben ondanks het hogere aanbod al het aangeboden gft duurzaam kunnen verwerken tot compost en biogas. Dat is gelukt door goed samen te werken, alle verwerkingscapaciteit te benutten en gft-afval te bufferen door in te kuilen voor latere verwerking. Door deze grote inzet van de sector is het gelukt om het gft-afval duurzaam te verwerken zodat er geen gft verbrand hoefde te worden in afvalenergiecentrales. De leden van de Vereniging Afvalbedrijven zijn zeer blij met dit resultaat en dat illustreert de flexibiliteit van de sector.

Jennifer Koster-Bos

Jennifer Koster-Bos

Jennifer Koster-Bos op LinkedIn

De circulaire economie vraagt om nieuwe businessmodellen