Gft-inzameling

Persbericht - 21 maart 2024

Zaterdag 23 maart: Landelijke Compostdag

Op zaterdag 23 maart is de 16e Landelijke Compostdag. Veel gemeenten verspreid in het land delen die dag compost uit. Daarmee bedanken zij hun inwoners voor het scheiden van groente-, fruit- en tuinafval (gft). Met het initiatief wil de gft-composteersector burgers stimuleren om dat op de juiste manier te blijven doen, zodat met het gescheiden ingezamelde gft goede compost kan worden gemaakt. De kwaliteit van het ingezamelde gft gaat vooruit, maar het moet nog beter.

Tijdens de Landelijke Compostdag zien de inwoners van Nederland wat hun inspanningen opleveren en maken ze kennis met het waardevolle product compost. Met het composteren van gft sluiten we de kringloop en dragen we bij aan het behoud van grondstoffen. Schoon gft is de basis voor een goede kwaliteit compost. De productie van goede compost begint bij de consument thuis. Hoe beter het gft wordt gescheiden, hoe hoger de kwaliteit van de compost. Kwaliteitscompost zorgt voor een gezonde bodem waarop ons voedsel wordt verbouwd.

Kwaliteit gft

De kwaliteit van het gft gaat vooruit. De vervuiling daalde de afgelopen jaren van gemiddeld 5 procent naar gemiddeld 3 procent blijkt uit de jaarlijkse sorteeranalyses. Toch heeft nog bijna 15 procent van de ingezamelde gft-vrachten een vervuilingsgraad van 5 procent of meer. Dat is te veel voor het maken van de schone kwaliteitscompost die boeren willen afnemen. Glas, plastic en luiers zijn de belangrijkste stoorstoffen in het gft. Deze nemen momenteel een kwart van de vervuiling in.

Wel/niet-lijst gft-afval

Gemeenten kunnen hun inwoners informeren over wat wel en niet in het gft thuishoort. Handig hulpmiddel daarbij is de uniforme wel/niet-lijst gft-afval die overheid en composteerbranche in samenwerking met Milieu Centraal hebben opgesteld. De consumentenorganisatie heeft de lijst opgenomen in de Afvalscheidingswijzer. Deze online zoekmethode is te vinden via www.afvalscheidingswijzer.nl.

Waarde compost

Jaarlijks wordt bijna 1,7 miljoen ton gft ingezameld. Dit zijn ruim 55.000 vrachtwagencombinaties vol. Van het gescheiden ingezamelde gft maakt de sector ongeveer 700.000 ton compost. Compost is een ideale bodemverbeteraar. Compost stimuleert de groei van gewassen op milieuvriendelijke wijze, reguleert de waterhuishouding en zorgt voor een natuurlijke balans in de grond. Ook legt compost CO2 vast in de bodem. Met moderne technieken wordt de positieve bijdrage aan het milieu verder vergroot. Veel bedrijven winnen bijvoorbeeld eerst biogas uit het gft voordat er compost van wordt gemaakt. Van dit gas wordt elektriciteit gemaakt of groen gas voor de transportsector.

Landelijke Compostdag

De Landelijke Compostdag is een initiatief van de Vereniging Afvalbedrijven. Elk jaar organiseren de aangesloten gft-composteerbedrijven de dag in samenwerking met gemeenten. Inwoners kunnen compost afhalen op locaties verspreid over het land, zoals gemeentewerven, milieustraten en composteerbedrijven. In de huis-aan-huisbladen of op de website van de gemeente kunnen geïnteresseerden kijken of in hun buurt compost wordt uitgedeeld. De Vereniging Afvalbedrijven heeft deze informatie niet.

Jeroen Stein

Jeroen Stein