Nieuwsbericht - 14 januari 2020

Sector verduurzaamt inzameling met elektrische truck

De afvalsector levert een bijdrage aan klimaatbescherming. Afvalreductie, inzameling, hergebruik, recycling, composteren, verbranden met energieterugwinning: nagenoeg alles wat de afvalsector doet, draagt bij aan het beperken van broeikasemissies door besparing op het gebruik van primaire grond- en brandstoffen. Ook duurzaam vervoer speelt een belangrijke rol.

Renewi, lid van de Vereniging Afvalbedrijven, gaat als een van de eerste organisaties wereldwijd rijden met een elektrische truck. De Volvo FE Electric 6x2 met elektrische kraakpersopbouw wordt ingezet voor het inzamelen van bedrijfsafval in binnenstedelijke gebieden. Het terugdringen van emissies, het verder verduurzamen van de vloot en het leveren van een bijdrage aan een schonere leefomgeving zijn voor Renewi de voornaamste redenen om te investeren in een zwaar elektrisch voertuig. De truck wordt rond de zomer op de Nederlandse wegen verwacht.

“Op een duurzame manier van afval naar product, start met een duurzame inzameling. Afvalinzameling verandert in de komende jaren met de urgentie om de uitstoot van CO₂ verder te verminderen. Renewi draagt hierin als een leider bij door zijn vloot aan te vullen met moderne Euro 6-trucks”, aldus Meinderdjan Botman, Managing Director Commercial Waste Nederland, tevens bestuurslid van de Vereniging Afvalbedrijven.

Met de elektrische voertuigen kunnen transporteurs niet alleen de luchtkwaliteit verbeteren, ze leveren ook een bijdrage aan het verminderen van de overlast door verkeerslawaai en het voorkomen van files in de spits. De werkzaamheden kunnen namelijk stil en zonder schadelijke uitlaatgassen 's ochtends vroeg of 's avonds laat worden uitgevoerd. Naast stil zijn elektrische voertuigen bovendien trillingsvrij. Dit is voor de chauffeur en beladers veel comfortabeler.

Ook Van Kaathoven, lid van de Vereniging Afvalbedrijven, gaat de Volvo FE Electric 6x2 gebruiken. Dit bedrijf doet dat bij de inzameling van huishoudelijk afval. De elektrische truck wordt vanaf de zomer ingezet voor PMD-inzameling binnen de gemeente Meierijstad. De Volvo FE Electric is voorzien van vier lithium-ion accupakketten van 50 kW elk. De accu’s laden ook tijdens het remmen op, wat de Volvo FE Electric zeer geschikt maakt voor inzet met veel stop-and-go. “Van Kaathoven gelooft in duurzame technologie en past deze toe waar mogelijk. De afvaltender van de gemeente Meierijstad bood ruimte om duurzame innovaties toe te passen. Na gedegen onderzoek zijn we tot de keuze van een Volvo FE Electric gekomen”, verklaart Rob Meulendijks, CEO bij Ortessa. Ortessa is de holding van onder meer Van Kaathoven.