Header fietser

Nieuwsbericht - 18 maart 2021

Rien Voets genomineerd voor Global Recycling Hero 2021

18 maart: vandaag is het Global Recycling Day. Het thema is ‘Recycling Heroes’. Wereldwijd worden helden geëerd, groot of klein, die zich bezighouden met recycling. De Vereniging Afvalbedrijven heeft Rien Voets, de Nederlandse Recycling Hero 2020, genomineerd voor de internationale verkiezing. Hij staat symbool voor veel mensen wereldwijd die iedere dag vrijwillig bijdragen aan een schone leefomgeving. Op 19 maart worden de tien wereldwijde winnaars bekendgemaakt.

Vorig jaar nomineerde de Vereniging Afvalbedrijven (VA) vijf individuele Nederlandse helden en burgerinitiatieven die bijdragen aan meer recycling. In filmpjes toonden zij hun bijdrage aan een betere wereld. Zwerfafvalpakker Rien Voets uit Berlicum ontving de meeste stemmen van het Nederlandse publiek en werd op 18 maart 2020 uitgeroepen tot Recycling Hero 2020.

Zwerfafvalpakker Rien Voets

Rien Voets staat symbool voor heel veel mensen die iedere dag vrijwillig bijdragen aan een schone leefomgeving. De gepassioneerde Brabander is sinds zijn pensioen elke dag op pad om zwerfvuil op te ruimen. Als zwerfafvalpakker rijdt hij met zijn fiets met aanhanger dagelijks door zijn dorp. Vanwege corona moest hij even op zijn prijs wachten, maar op 25 november 2020 ontving hij die alsnog uit handen van staatsecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat.

Recycling van groot belang

De Global Recycling Day, die ieder jaar op 18 maart wordt gehouden, is een initiatief van de Global Recycling Foundation. Deze organisatie richt zich op het promoten en aanjagen van meer recycling in de wereld. De VA heeft zich in 2019 aangesloten bij deze organisatie, omdat zij zich goed kan vinden in deze doelstelling. We willen bijdragen aan de wereldwijde omslag van storten naar het recyclen van afvalstoffen. Recycling is van groot belang voor de transitie naar de circulaire economie en de strijd tegen de klimaatverandering.

Daniëlle van Vleuten

Daniëlle van Vleuten