Header fietser

Artikel - 4 oktober 2022

Nieuw: Bio-LNG uit organische reststromen

Innovaties binnen de Nederlandse afvalsector – aflevering 3

De sector innoveert voortdurend. Klimaatverandering en de ambitie van een circulaire economie vereisen nieuwe technologische doorbraken. Een breed scala aan technologische vernieuwingen tilt het afvalbeheer naar een hoger plan. Met deze serie zet de Vereniging Afvalbedrijven innovaties op het voetstuk. Erik Goldberg, Manager Organics van Renewi Organics, vertelt over de nieuwe Bio-LNG-installatie in Amsterdam.

In het Amsterdamse havengebied maakt Renewi de kringloop rond. Inzamelwagens rijden er af en aan. Een aantal op Bio-LNG, geproduceerd uit organische resten die ze zelf aanvoeren. De Bio-LNG-installatie is een innovatieve primeur van eigen bodem: de eerste in Europa, in oktober 2021 geopend door koning Willem-Alexander. De installatie werkt uitstekend, laat Erik Goldberg, Manager Organics van Renewi Organics, weten. “Inmiddels hebben we uit organische reststromen al meer dan een miljoen kilogram Bio-LNG kunnen produceren, goed voor vier miljoen kilometer duurzaam transport.”

Bio-LNG is duurzaam, stiller en bespaart 80 procent CO2-uitstoot ten opzichte van diesel (foto's: William Moore Fotografie)

schonere wereld

Het verwaarden van organische resten dient voor Goldberg een hoger doel. “Binnen Renewi werken we met elkaar aan een schonere wereld. Dat doen we door afvalstromen om te zetten in duurzame en waardevolle producten. Nieuwe mensen die bij ons komen werken, zeker jongeren, vinden dat essentieel. Ze willen relevant werk doen en bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Met onze Bio-LNG-installatie doen we dat bij uitstek. Onze biobrandstof levert een bijdrage aan de energietransitie, een belangrijke opgave in deze tijd van klimaatverandering, oplopende spanningen met Rusland en de aardbevingen in Groningen.”

‘Bio-LNG maakt de transportsector duurzamer.’

Ketenpartijen bundelen krachten

Bio-LNG staat voor Liquefied Natural Gas, een vloeibare biobrandstof uit organisch materiaal. Voor de installatie bundelen drie ketenpartijen de krachten. “Renewi zamelt ‘over-de-datum-producten’ (ODP) in, zoals producten die niet verkocht zijn voor de uiterste verkoopdatum en etensresten uit restaurants en voedingsindustrie. Daarvoor bouwden we in Amsterdam een nieuwe, moderne uitpakhal met een capaciteit van 60 ton organisch afval per uur. We vergisten het materiaal vervolgens tot biogas. Nordsol, een technologiebedrijf, zet het biogas op dezelfde locatie om in Bio-LNG. Biogas bestaat uit methaan en CO2. Nordsol haalt de CO2 eruit en maakt het gas zuiver en vloeibaar. De derde partij, Shell, is afnemer en zorgt voor de verkoop van de biobrandstof via haar eigen LNG-tankstations.”

‘Jongeren willen relevant werk doen en bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken.’

Bio-LNG alternatief voor diesel

Met Bio-LNG zet Renewi een circulaire stap vooruit. Het vergisten van organische resten doet het bedrijf al langer. Door het omzetten van dit biogas voorziet Organics in de regio zo’n 15.000 huishoudens van warmte en elektriciteit. “Het leveren van biogas voor de productie van Bio-LNG is naar de toekomst een interessante investering door de lopende subsidieregelingen”, aldus Goldberg. De energiewereld staat te springen om Bio-LNG als alternatief voor diesel. De brandstof is met name geschikt voor vrachtwagens en touringcars die langere afstanden rijden en voor scheepvaart. “Omdat het compact is, kan een tank veel Bio-LNG bevatten. De biobrandstof maakt de transportsector duurzamer. Het biedt een alternatief voor fossiele brandstof, is stiller en bespaart 80 procent CO2-uitstoot ten opzichte van diesel.”

De Bio-LNG-installatie wekt Bio-LNG op uit organisische reststromen - een innovatieve primeur van eigen bodem

Innovaties in de pijplijn

Renewi blijft continu innoveren. “We optimaliseren het proces in Amsterdam om nóg efficiënter te vergisten en de gasproductie op te schroeven.” Meer innovaties zitten bij Renewi in de pijplijn. “We onderzoeken de mogelijkheid tot het maken van bioplastics uit organische reststromen. Een spannende ontwikkeling, waarmee we een nieuw product aan ons assortiment zouden kunnen toevoegen. Uit hetzelfde organisch materiaal maken we dan elektriciteit, warmte, Bio-LNG, compost én een afbreekbaar bioplastic.”

Addo van der Eijk - @copyright

Addo van der Eijk op LinkedIn