Nieuwsbericht - 15 januari 2019

Nederlandse en Zweedse recyclingsector steunen Global Recycling Foundation

Tijdens de Week van de Circulaire Economie maken de Nederlandse en Zweedse recyclingsector bekend de Global Recycling Foundation te steunen. Met dit initiatief van de Vereniging Afvalbedrijven wil de sector duidelijk maken hoe belangrijk recycling is voor de transitie naar de circulaire economie en de strijd tegen de klimaatverandering.

De Vereniging Afvalbedrijven, de Vereniging Industriële Basisgrondstoffen, de Federatie Herwinning Grondstoffen en Swedish Recycling Industries’ Association hebben vandaag op de Circular Economy Summit hun steun aan de Global Recycling Foundation (GRF) betuigd bij oprichter Ranjit S. Baxi. Ze zijn een van de eerste partijen die zich aansluiten bij de stichting.

Van links naar rechts:
Peter Diez (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat), Ranjit S. Baxi (Global Recycling Foundation), Robbert Loos (Vereniging Afvalbedrijven), Freek van Eijk (Holland Circulair Hotspot), Samira el Idrissi (wereldkampioen Taekwondo), Rob Wiegers (VIB / VNO-NCW), Pär Larshans (Swedish Recycling Industries’ Association) (foto: Hanne Hansen)

De GRF werd in oktober 2018 opgericht om wereldwijd recycling te stimuleren en promoten. Recycling en hergebruik van afval(stoffen) is cruciaal onderdeel van de transitie naar de circulaire economie.

De Nederlandse organisaties uit de afval- en recyclingsector steunen de GRF omdat zij willen bijdragen aan de wereldwijde omslag van storten naar recyclen van afvalstoffen.

Robbert Loos, directeur van de Vereniging Afvalbedrijven: “Als partner in de circulaire economie is het een logische stap om ons aan te sluiten bij de Global Recycling Foundation. Hiermee geven we een krachtig signaal af: recycling moet wereldwijd meer worden gestimuleerd. We hopen dat heel veel organisaties en landen zullen volgen.”

“Promotie en support van recycling is hard nodig”, vervolgt Robbert Loos, “Recent heeft de Wereldbank laten weten mondiaal alleen al een groei van 2 naar 3,5 miljard ton stedelijk afval te verwachten in de komende decennia. Als we nu niet inzetten op verandering, zal het meeste van dit afval worden gestort of gedumpt.”

Ranjit S. Baxi oprichter en voorzitter van de Global Recycling Foundation en Robbert Loos, directeur Vereniging Afvalbedrijven (foto: Hanne Hansen)

Met de steun voor de GRF onderstrepen de Nederlandse en Zweedse recyclingsector de ambitie van internationale instituties, zoals de Verenigde Naties, het World Resource Institute en de Europese Unie, om versneld de transitie te maken naar een circulaire en duurzaam gedreven economie.

Meer informatie is te vinden in bijgevoegd persbericht.

Unico van Kooten

Unico van Kooten

De circulaire economie vraagt om nieuwe businessmodellen