Header afvalstromen

Nieuwsbericht - 28 januari 2020

Minder wagens in binnensteden

Om de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken, werken afvalbedrijven op verschillende manieren aan het verduurzamen van het vervoer van afval. Leden van de Vereniging Afvalbedrijven, SUEZ en Renewi, zorgen samen met Cyclus voor een vermindering van het aantal vervoersbewegingen bij het inzamelen van bedrijfsafval in het centrum van Gouda. Gezamenlijk met een voertuig bedrijfsafval inzamelen is niet alleen goed voor het klimaat. Het geeft ook minder verkeersdrukte en een verbeterde verkeersveiligheid.

Gecombineerde route

Gisteren gaf wethouder Hilde Niezen van de gemeente Gouda het officiƫle startsein van het initiatief waarbij het inzamelen gebeurt via een gecombineerde route bij de klanten van de drie inzamelbedrijven. Minder verkeersbewegingen maakt de binnenstad verkeersveiliger en leefbaarder. Door de gecombineerde inzameling worden minder kilometers gereden, wat de CO2-uitstoot vermindert. Aan de bestaande dienstverlening en contracten van de klanten van SUEZ, Renewi en Cyclus verandert niets. Iedere klant behoudt het contract met zijn afvalinzamelaar.

Green Deal

Steeds meer steden kiezen voor gezamenlijkheid bij de inzameling van bedrijfsafval. In Haarlem loopt ook een pilot waarin de gemeente samenwerkt met private partijen, waaronder leden van de Vereniging Afvalbedrijven. Deze pilot moet resulteren in concrete aanbevelingen om het aantal verkeersbewegingen in binnensteden te beperken. De partijen geven hiermee uitvoering aan de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek. Het doel is zoveel mogelijk emissievrije stadslogistiek in 2025.

Onze nieuwsbrief
ontvangen?