Header hergebruik

Nieuwsbericht - 23 mei 2023

Consumentencampagne om batterijen en elektrische apparaten apart in te leveren

Op 5 juni start een campagne om consumenten en bedrijven te stimuleren losse batterijen en elektrische apparaten met lithiumbatterijen/-accu's in te leveren bij een van de vele inleverpunten in Nederland. Door deze af te geven bij een inleverpunt in winkels en gemeentelijke milieustraten, worden ze veilig vervoerd naar een speciale verwerker die ze op de juiste manier verwerkt tot nieuwe grondstoffen. De campagne is een initiatief van de Taskforce Batterijbranden en start tijdens de Week van de Veiligheid in de afvalbranche.

De laatste jaren is er een sterke groei in het gebruik van oplaadbare lithiumbatterijen. Denk hierbij aan losse batterijen, mobiele telefoons of e-smokers. Met de gescheiden inzameling van batterijen, accu's en elektrische apparaten wordt voorkomen dat batterijen beschadigd raken en daardoor instabiel kunnen worden, wat het risico op het ontstaan van brand met zich meebrengt. Dit risico kan optreden als batterijen tussen het restafval belanden. Bij normaal gebruik of bij het gescheiden inleveren treedt dit niet op. Losse batterijen en afgedankte elektronische apparaten met een vaste (inwendige) accu of batterij kunnen worden ingeleverd bij één van de inleverpunten in winkels en gemeentelijke milieustraten. Voor bedrijven zijn er ook diverse opties om veilig en gratis van elektrisch afval af te danken via wecyclevoorbedrijven.nl.

Doe maar apart

Met een landelijke radio- en socialmediacampagne ‘Doe maar apart’ worden de apparaten en losse batterijen, en de vele inleverpunten extra onder de aandacht gebracht. Onderdeel van deze campagne is ook een communicatietoolkit, die vanaf 5 juni beschikbaar is via de website doemaarapart.nl.

Taskforce Batterijbranden

De Taskforce Batterijbranden bestaat uit Stichting Stibat Services, Stichting OPEN, NVRD, BRBS Recycling, Transport en Logistiek Nederland, Federatie NRK en Vereniging Afvalbedrijven en is opgezet om zoveel als mogelijk (apparaten met) lithiumbatterijen apart in te leveren.

Jeroen Stein

Jeroen Stein