Header hergebruik

Persbericht - 5 maart 2020

Vijf kanshebbers voor de titel Recycling Hero 2020

Minister Van Veldhoven reikt prijs uit op Global Recycling Day

De genomineerden voor de titel ‘recyclingheld van het jaar’ zijn bekend. De prijs is een initiatief van de Vereniging Afvalbedrijven en wordt uitgereikt aan helden die zich inzetten voor recycling. Het Nederlandse publiek mag vanaf vandaag stemmen en kiest uiteindelijk de winnaar. De prijs wordt op 18 maart in Den Haag uitgereikt door minister Stientje van Veldhoven (Wonen en Milieu).

De heldenverkiezing is gekoppeld aan de Global Recycling Day, die ieder jaar op 18 maart wordt gehouden. Het thema van dit jaar is ‘Recycling Heroes’. Wereldwijd worden deze dag helden geëerd, groot of klein, die zich bezighouden met recycling. De VA heeft ervoor gekozen om individuele Nederlandse helden en burgerinitiatieven die bijdragen aan meer recycling in het zonnetje zetten. De leden hebben de volgende mensen en initiatieven genomineerd:

Bas Timmer van Sheltersuit uit Enschede

Sheltersuit is een stichting die jassen maakt voor mensen die op straat leven. Deze jassen worden vervaardigd uit restmaterialen en gemaakt door voormalige vluchtelingen, ex-verslaafden en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Nikkie Elfers, vrijwillige afvalcoach uit Hoofddorp

Nikkie Elfers uit de gemeente Haarlemmermeer zet zich zeer actief in om afvalscheiding onder buurtbewoners te stimuleren. Hiermee heeft zij op vrijwillige, informele basis een afval coachende rol ingenomen.

Ekko Vermeulen van Stichting Zaanse Pakhuizen, Koog aan de Zaan

Stichting Zaanse pakhuizen maakt zich hard maakt voor het behoud van de overgebleven Zaanse pakhuizen voor komende generaties. Dat doen zij onder andere door gebouwen en molens compleet te recyclen.

Rien Voets, ZAP (zwarfafvalpakker) uit Berlicum

Rien is sinds zijn pensioen elke dag op pad om zwerfvuil op te ruimen. Als zwerfafvalpakker rijdt met zijn fiets met aanhanger dagelijks door zijn dorp.

Elif Algu van Recycle Sint in Amsterdam

Recycle Sint is een burgerinitiatief waarbij op vrijwillige basis ruilmarkten worden opgezet om speelgoed te ruilen. Het idee is ontstaan vanuit de wens om het Sinterklaasfeest te verduurzamen.

Alle initiatieven zijn in beeld gebracht. De filmpjes zijn te bekijken op www.recyclingheroes.nl/genomineerden en op die site kan vanaf nu tot en met maandag 16 maart gestemd worden. De winnaar krijgt op woensdag 18 maart de prijs uit handen van minister Stientje van Veldhoven (Wonen en Milieu) op het Nationaal Recycling Congres in Den Haag.

De VA heeft zich vorig jaar aangesloten bij de Global Recycling Foundation (GRF), een organisatie die zich richt zich op het promoten en aanjagen van meer recycling in de wereld. Dit is de tweede keer dat de VA zich inzet op Global Recycling Day om het belang van meer en beter recyclen te onderstrepen.

Recycling en restmaterialen