Header energie-licht

Nieuwsbericht - 23 juli 2019

Vereniging Afvalbedrijven wil dat AEB nu snel afspraken concretiseert

De gemeente Amsterdam geeft AEB Amsterdam voor enige tijd lucht, maar die lijkt alleen gericht op de verwerking van huishoudelijk afval uit Amsterdam. Het probleem is echter veel groter; de afvalinzameling in Nederland stagneert door de situatie bij AEB. Hierdoor komen bedrijven (ook buiten Amsterdam) en andere gemeenten in de problemen.

De Vereniging Afvalbedrijven wil dat AEB Amsterdam de mogelijkheid krijgt om afspraken te concretiseren met bedrijven uit de sector die de helpende hand hebben geboden. De afvalbranche heeft aangegeven capaciteit vrij te kunnen maken bij andere afvalenergiecentrales. AEB Amsterdam heeft toegezegd de verantwoordelijkheid te nemen voor de financiële consequenties daarvan, maar kan deze alleen concretiseren als hiervoor financiële middelen zijn. Komen die niet, dan komt snel het moment dat er geen afval meer ingezameld kan worden bij kantoren, winkels, horeaca en andere bedrijven.

Eerder schreef de Vereniging Afvalbedrijven al twee brieven aan het gemeentebestuur van Amsterdam, waarin de zorgen over de gevolgen van de problemen bij AEB staan, alsmede de oplossing voor de stagnatie in de afval- en recyclingsector op te lossen.