Header energie-licht

Nieuwsbericht - 18 juli 2019

Vereniging Afvalbedrijven wil snel duidelijkheid over AEB Amsterdam

De Nederlandse afval- en recyclingmarkt stagneert als er niet snel een oplossing komt voor afvalstromen die de komende tijd niet door AEB Amsterdam verwerkt kunnen worden. AEB moet gemaakte afspraken kunnen concretiseren, anders komt niet alleen de verwerking van afval in gevaar, maar bestaat ook de kans dat binnenkort het huishoudelijk afval in Amsterdam en omgeving niet meer opgehaald kan worden. Dat schrijft de Vereniging Afvalbedrijven in een brief aan Burgemeester en Wethouders van Amsterdam.

De sector heeft de helpende hand uitgestoken en tijdelijke buffercapaciteit gecreƫerd voor afvalstromen die AEB nu niet kan verwerken. Ook is op verschillende plekken al capaciteit vrijgemaakt voor verwerking. Die kan echter pas beginnen als er een financiƫle garantstelling is afgegeven, maar de gesprekken met gemeente en banken hebben nog niets opgeleverd. De Vereniging Afvalbedrijven verzoekt de gemeente Amsterdam daarom in de brief dringend te helpen bespoedigen dat AEB de gemaakte afspraken kan nakomen.