Artikel - 17 oktober 2023

Kleurenwaaier van gerecyclede plastics

Innovaties binnen de Nederlandse afvalsector – aflevering 6

De sector innoveert voortdurend. Klimaatverandering en de ambitie van een circulaire economie vereisen nieuwe technologische doorbraken. Een breed scala aan technologische vernieuwingen tilt het afvalbeheer naar een hoger plan. Met deze serie zet de Vereniging Afvalbedrijven innovaties op het voetstuk. Gerrit Klein Nagelvoort, Manager Business Development van Veolia Polymers, over het sorteren van een bonte mix aan afvalplastic op kleur.

Veolia maakt kunststof korrels van huishoudelijk afval, het verpakkingsafval uit de oranje container en kunststofafval uit de milieustraat. De mengelmoes wordt gemalen en gewassen tot een bontgekleurde ‘plastic confetti’. “Het mengen van deze confetti levert een grijze kleur op, waar niemand op zit te wachten. Daarom voegen we roet toe, een onschuldige kleurstof, waarmee we het zwart kleuren. Producenten gebruiken de grondstof voor producten als bloempotten, emmers en onderdelen in auto’s”, legt Gerrit Klein Nagelvoort uit.

‘Vijftien kleuren kunnen we sinds kort leveren, dankzij onze nieuwe sorteertechnologie.’

Beperkt kleurenpalet

De eenzijdige grijze kleur doet het imago van de plasticrecycling geen goed. “Te vaak hoor ik het verweer van producenten dat gerecycled plastic niet de gewenste kleur heeft. Producenten en ontwerpers willen niet grijs of zwart, maar hun eigen specifieke kleur.” Een innovatie van Veolia brengt uitkomst. Klein Nagelvoort toont een kleurenwaaier met vijftien kleuren: van gloss sky blue tot apple green, van pineapple yellow tot off-white. “Al deze kleuren kunnen we sinds kort leveren, dankzij onze nieuwe sorteertechnologie.” De technologie is reeds bekend uit de glasrecycling, waar scherven op kleur worden gesorteerd. “Voor het sorteren van kleine snippers van een bonte plasticmix is het nieuw. We hebben hier veel in geïnvesteerd”, aldus Klein Nagelvoort.

Veel tijd en energie

De flake sorter noemt hij de installatie, waarmee de recycler in staat is om op kleur te sorteren. “Het apparaat herkent met sensortechnologie de kleur van kleine snippers kunststof en blaast de gekozen kleur uit de stroom. Onze techneuten hebben hier veel tijd en energie ingestoken. Na jaren van testen en het veranderen van instellingen, plus het introduceren van een speciaal softwareprogramma, is het gelukt.” Alleen sorteren is niet genoeg. “We voegen kleurstoffen, die vrij zijn van zware metalen en andere schadelijke stoffen, toe.”

Drempel voor afnemers

Met de kleurenwaaier neemt Veolia de hopelijk laatste drempel voor afnemers weg. “Al die tonnen recyclaat die we nu hebben liggen, maar niet verkopen, kunnen een aanzienlijke bijdrage leveren aan CO2-besparing. Met elke kilo 'virgin' (plastic gemaakt van aardolie, red.) die we uitsparen, besparen we 1,7 kilo CO2. Dat is aanzienlijk.” Daar is het hem om te doen, het omturnen van afval in nieuwe grondstoffen. Klein Nagelvoort houdt van zijn werk. “We groeien, innoveren en weten steeds meer kilo’s grondstof te redden. Na een intensieve periode van bijna acht maanden heeft Veolia de R3-status verkregen, een erkenning van het ministerie dat we een serieuze recycler zijn. Daar zijn we trots op. Werken in de recycling is voor mij meer dan een baan. Het is een way of living. Niet alleen op het werk, ook thuis scheid ik het afval zo goed mogelijk.”

‘We groeien, innoveren en weten steeds meer kilo’s grondstof te redden.’

Haperende afzetmarkt

De afzetmarkt voor gerecycled plastic baart hem zorgen. “Er wordt te weinig voor gerecyclede kunststoffen gekozen. Met name vanwege de lagere prijs kiest de markt vaak voor 'virgin' plastic. Overwegen producenten gerecycled plastic, dan willen ze exact dezelfde specificaties als 'virgin'.” Verplichtingen, zoals een percentage gerecycled materiaal in producten of een belastingheffing op 'virgin', zijn volgens hem nodig om de afzetmarkt vlot te trekken.

Een kilo 'virgin' plastic uitsparen, bespaart 1,7 kilo CO2.Verplichtingen, zoals een percentage gerecycled materiaal in producten of een belastingheffing op 'virgin', zijn nodig om de afzetmarkt vlot te trekken. (foto's: William Moore Fotografie)