Header afvalstromen

Nieuwsbericht - 8 mei 2020

Afvalbranche klaar voor verwerking eikenprocessierups

Nieuw protocol vastgesteld voor groenbedrijven, vervoersector en afvalbranche

De afvalbranche is goed voorbereid om resten van eikenprocessierupsen snel en veilig te verwerken. De Vereniging Afvalbedrijven heeft samen met de overheid, transporteurs en de groenbedrijven een nieuw protocol opgesteld. Hiermee kunnen problemen zoals vorig jaar ontstonden voorkomen worden. Toen dreigde er een tekort aan verwerkingscapaciteit omdat de gezondheid van de mensen in de afvalbranche niet gewaarborgd kon worden. Toch wist de afvalsector in goed overleg en dankzij heldere afspraken twee plekken voor vernietiging van de rupsen te realiseren. Dit jaar zijn er liefst vier verwerkers waar groenbedrijven hun rupsenafval naartoe kunnen brengen.

Nederland wordt ieder jaar in groeiende mate geplaagd door eikenprocessierupsen. Vooral in mei en juni komen de eitjes uit en de rupsen tot leven. Soms zitten ze met duizenden bij elkaar in een boom. De brandharen van rupsen kunnen voor serieuze gezondheidsproblemen zorgen zoals jeuk, huiduitslag, irritatie aan de ogen of aan de luchtwegen. Niet alleen bestrijders, maar ook vervoerders en mensen in de afvalverwerking lopen gevaar als ze met de brandharen in aanraking komen.

In het nieuwe protocol zijn afspraken gemaakt over het veilig verpakken en vervoeren van de rupsen. Dat gebeurt in stevige bigbags met duidelijke opschriften. Ook zijn er meer plekken voor de verwerking van de rupsen. Dit seizoen kan dat  bij HVC in Alkmaar, EEW in Delfzijl, Rendac in Son en PRV Twente. Mogelijk komen er nog meer verwerkers bij, maar met deze vier is de benodigde capaciteit voor de vernietiging geborgd.