Header fietser

Persbericht - 4 maart 2024

Week van de AfvalHelden 2024 van start

AfvalHelden aan basis van een schone, circulaire samenleving

AfvalHelden van Veolia Papier Recycling Nederland gaven maandagochtend 4 maart in Utrecht het startschot van de Week van de AfvalHelden 2024. Dit deden zij samen met bestuurders van NVRD, Transport en Logistiek Nederland en Vereniging Afvalbedrijven, de initiatiefnemers van de week. Van 4 tot en met 10 maart zetten we in Nederland alle 30.000 medewerkers in de reiniging, inzameling, transport, recycling en verwerking in het zonnetje. Zij houden Nederland dagelijks schoon, leefbaar en afvalvrij, en zorgen ervoor dat ons afval wordt omgezet in nieuwe grondstoffen en energie.

De Week van de AfvalHelden vindt dit jaar voor de vierde keer plaats. Het aantal deelnemers blijft groeien. Zeker 140 gemeenten, bedrijven en organisaties doen dit jaar mee aan de week. Ook inwoners van Nederland uiten hun waardering. De activiteiten variëren van trakteren op een lekkernij, het organiseren van een bijzondere activiteit zoals een verkiezing, het geven van een cadeautje, het uitschrijven van een wedstrijd, het organiseren van een ‘meet & greet’ met AfvalHelden of een bedrijfsbezoek, tot het opsteken van een duim of het aanbieden van een kop koffie.

NVRD, Vereniging Afvalbedrijven en Transport en Logistiek Nederland zijn blij dat hun initiatief zo enthousiast wordt ontvangen. “We zijn trots op onze AfvalHelden. Allemaal zijn ze belangrijk in de overgang naar de circulaire economie. Samen geven we afval een tweede leven. Daar zijn we in Nederland heel goed in en dat mogen we ook laten zien. Daar is de Week van de AfvalHelden een uitstekend moment voor.”

AfvalHelden van Veolia Papier Recycling Nederland gaven op 4 maart in Utrecht het startschot van de Week van de AfvalHelden 2024. Dit deden zij samen met bestuurders van NVRD, Transport en Logistiek Nederland en Vereniging Afvalbedrijven, de initiatiefnemers van de week. Van 4 tot en met 10 maart zetten we in Nederland alle 30.000 medewerkers in de reiniging, inzameling, transport, recycling en verwerking in het zonnetje. Zij houden Nederland dagelijks schoon, leefbaar en afvalvrij, en zorgen ervoor dat ons afval wordt omgezet in nieuwe grondstoffen en energie. (foto: Fotopersbureau Dijkstra / Cor Salverius)

Gastheer van de officiële opening was Veolia Nederland. Veolia Nederland is actief met energie, water en grondstoffen en helpt bedrijven hun duurzaamheidsdoelen te realiseren door maximaal in te zetten op het circulair gebruik van grondstoffen. Op hun papierrecyclinglocaties in Utrecht en Den Haag verzamelen zij papier en karton dat verwerkt wordt tot een nieuwe grondstof voor de papierindustrie. Ook wordt hier het afvalmanagement voor bedrijven gecoördineerd en een deel van het afval verzameld.

“Wij zijn trots op onze medewerkers en waarderen het werk dat zij doen. De Week van de AfvalHelden is de erkenning die zij van ons allemaal verdienen. Zij vormen een belangrijke schakel in het circulair maken van de Nederlandse economie. Waar veel mensen afval zien als iets waar we zo snel mogelijk vanaf moeten, weten onze collega’s de echte waarde van afval te zien. Wat voor de één afval is, is voor de ander een waardevolle grondstof voor nieuwe producten”, zegt Jan Lenstra, CEO van Veolia Nederland.

Daniëlle van Vleuten

Daniëlle van Vleuten