Nieuwsbericht - 16 oktober 2023

Symposium ‘Storten in een circulaire economie’

Op 6 november organiseert de Stichting Duurzaam Storten het symposium ‘Storten in een circulaire economie’ in Almere. Tijdens deze middag gaat het over de toekomstige rol van storten binnen de circulaire economie en het verduurzamen van stortplaatsen.

De rol van storten binnen de circulaire economie wordt geïntroduceerd door Elbert Dijkgraaf, professor aan de Erasmus University Rotterdam op het gebied van circulaire economie, milieu, afval en energie. Albert Bakker van Royal HaskoningDHV gaat in op het onderzoek ‘Analyse van de toekomst van storten’, dat de organisatie in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft uitgevoerd. Aansluitend laat Hagar Ligtvoet, afdelingshoofd Grondstoffen en Recycling bij het ministerie, haar licht schijnen op de visie van de rijksoverheid op de toekomst van storten.

Duurzaam stortbeheer

Tijdens het tweede deel van het symposium gaat het over het verduurzamen van stortplaatsen. Het rijk, provincies, afvalbedrijven en wetenschappers zijn in 2017 de pilot introductie Duurzaam Stortbeheer (iDS) gestart. Daarin wordt gekeken of het mogelijk is om verontreiniging binnen de stortplaats onschadelijk te maken, waardoor de noodzaak van eeuwigdurende controle wordt beperkt. Dat is belangrijk voor ons en voor toekomstige generaties, die we niet willen belasten met ons afval. Timo Heimovaraa van de TU Delft is als onafhankelijk onderzoeker betrokken bij iDS. Hij vertelt over het onderzoek en de resultaten tot nu toe.

Tijdens het programma wordt tijd gemaakt voor interactie met de zaal, waaronder met enkele genodigden. Zo zijn Peter Louwman, voorzitter van de stortsector namens de Vereniging Afvalbedrijven, en Geert Jan ten Napel van de Provincie Flevoland als projectleider van iDS, aanwezig. Het symposium begint om 14.00 uur (inloop vanaf 13.30 uur) en wordt rond 16.00 uur afgesloten met een borrel.

Voorafgaand aan het symposium is er gelegenheid een kijkje te nemen bij stortplaats Braambergen van Afvalzorg, één van de drie iDS-pilotlocaties.

Aanmelden

Aanmelden voor het symposium kan via deze link. Geef daarbij aan of u de pilotlocatie wilt bezoeken. Een week voorafgaand van het symposium ontvangt u een bevestigingsmail met meer informatie over de locatie en het programma.

Heeft u vragen over het symposium? Dan kunt u contact opnemen met Daniëlle van de Mortel, communicatieadviseur bij Attero. Zij is te bereiken per e-mail via danielle.van.de.mortel@attero.nl of telefonisch via 06 25 06 75 97.

De Stichting Duurzaam Storen organiseert het symposium in samenwerking met de partijen die de Green Deal iDS hebben gesloten: Ministeries van Infrastructuur & Waterstaat en Economische Zaken & Klimaat, de provincies Noord-Holland, Flevoland, Noord-Brabant, Overijssel en Gelderland, de stortplaatsexploitanten Afvalzorg, Attero, Renewi, Rova, Sortiva, Twence en de brancheorganisaties Stichting Duurzaam Storten en Vereniging Afvalbedrijven.

Daniëlle van Vleuten

Daniëlle van Vleuten