Nieuwsbericht - 11 juli 2019

Stichting Arbocatalogus Afvalbranche publiceert eerste jaarbericht

De Stichting Arbocatalogus Afvalbranche (StAA) bestond in 2018 tien jaar. Om deze mijlpaal kracht bij te zetten publiceerde de stichting vandaag haar eerste jaarbericht. Het jaarbericht 2018 laat zien wat de stichting doet om de arbocatalogus actueel te houden en om het gebruik ervan te stimuleren, zodat de handvatten uit de arbocatalogus worden gebruikt voor veilig en gezond werken in de afvalbranche.

De Arbocatalogus Afvalbranche is dé standaard voor veilig en gezond werken in de sector, ontwikkeld door werkgevers-, werknemers- en brancheorganisaties. In 2018 is een aantal onderdelen van de arbocatalogus verbeterd. Ook zijn onderdelen goedgekeurd de Inspectie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Speciaal voor het jaarbericht geven enkele bedrijven in een korte film een persoonlijke toelichting op een aantal van deze onderdelen. Op het YouTube-kanaal van de stichting komen meer van zulke films te staan.

Promotie

Uit onderzoek uitgevoerd in 2018 blijkt dat bedrijven actiever geïnformeerd willen worden over ontwikkelingen in de arbocatalogus. Daarom is de StAA vorig jaar gestart met het twee keer per jaar verzenden van een nieuwsbrief, zijn een LinkedIn- en Twitteraccount geopend en is een landelijke bijeenkomst georganiseerd over effectief intern communiceren over veilig en gezond werken. Verder helpt de stichting bedrijven met intern communiceren over veiligheid en gezondheid door themabladen en cartoons beschikbaar te stellen. In 2018 is een cartoon gemaakt over het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s).

Week van de Veiligheid

Onder de vlag van de Stichting Arbocatalogus Afvalbranche is in 2018 voor het eerst branchebreed de Week van de Veiligheid georganiseerd. Met de week wil de stichting laten zien dat de sector gezond en veilig werken serieus neemt. Door gezamenlijk, op hetzelfde moment en op landelijke schaal aandacht te vragen voor het thema wordt de zichtbaarheid en het bereik van deze boodschap vergroot. Met uiteenlopende activiteiten hebben bedrijven, op locaties verspreid over het land, in de week van 4 tot en met 8 juni extra aandacht gevraagd voor gezond en veilig werken. De week vindt elk jaar plaats in de eerste week van juni.

Jennifer Koster-Bos

Jennifer Koster-Bos