Header fietser

Nieuwsbericht - 2 september 2019

Regionale bijeenkomsten ‘rioolinspectie nieuwe stijl’ in het najaar

De Vereniging Afvalbedrijven en Stichting RIONED organiseren regionale bijeenkomsten over de nieuwe landelijke werkwijze bij het inspecteren van de riolering. Na vijf bijeenkomsten afgelopen voorjaar, vinden in het najaar drie bijeenkomsten plaats.

Na signalen vanuit gemeenten en markt is de manier van rioolinspecteren aangepakt. Rioolbeheerders kregen op basis van de Nederlandse rioolinspectienorm (NEN 3399) uit 2015 te weinig informatie om het rioolstelsel goed te kunnen beheren. Vanaf 1 januari 2020 vindt de visuele inspectie van riolen en putten plaats volgens de ‘rioolinspectie nieuwe stijl’. Deze nieuwe werkwijze is gebaseerd op de Europese norm (EN 13508-2) en levert de benodigde informatie op. Bijkomend voordeel is dat de verwachting is dat beheerders minder vaak hoeven te inspecteren en/of in een deel van het stelsel met een minder intensieve inspectiemethode toe kunnen. Gemeenten zijn minder tijd kwijt bij het analyseren van de conditie van het stelsel, kunnen de conditie van het stelsel preciezer beoordelen en kunnen beter onderbouwde keuzes maken over toekomstig onderhoud en vervolginspecties.

(foto: BvBeeld/Stichting RIONED)

Regiobijeenkomsten

De nieuwe manier van inspecteren levert voor alle gemeenten veranderingen op. Tijdens de bijeenkomsten worden gemeenten hierover geïnformeerd.

• 18 september in Wolvega
  • 25 september in Enschede
  • 2 oktober in Delft

Voor meer informatie en aanmelden kunt u contact met ons opnemen via info@verenigingafvalbedrijven.nl.

Han van Rijssen

Han van Rijssen