Header afvalstromen

Nieuwsbericht - 13 augustus 2018

KIDV: 'Herbruikbare en recyclebare verpakkingen hebben onze voorkeur'

Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) heeft een voorkeur voor herbruikbare en recyclebare verpakkingen boven biologisch afbreekbare verpakkingen. Afgelopen vrijdag heeft het KIDV hierover een factsheet uitgebracht. “Met deze factsheet bieden we een duidelijk handelingsperspectief voor bedrijven die verpakte producten op de markt brengen”, zegt KIDV-directeur Chris Bruijnes.

Biologisch afbreekbaar plastic bij restafval

Biologisch afbreekbare plastic verpakkingen breken niet snel genoeg af in industriële composteerinstallaties en blijven in de compost achter. Als het biologisch afbreekbare plastic bij het overige plastic afval terechtkomt, kan het van invloed zijn op de kwaliteit van het gerecyclede materiaal. Biologisch afbreekbaar plastic moet daarom voorlopig bij het restafval worden weggegooid en niet in de gft-bak of bij overig plastic afval.

Toepassen bij bijkomend voordeel

Het KIDV ziet voor de toepassing van biologisch afbreekbare plastic verpakkingen mogelijkheden als deze in combinatie met het product het bijkomend voordeel hebben dat er meer gft wordt ingezameld, zoals bij stickers op fruit of bij gft-inzamelzakjes. Ook kunnen deze verpakkingen goed worden gebruikt voor specifieke toepassingen in materialen die kunnen worden verwerkt in gesloten systemen. Een voorbeeld hiervan zijn bekers op een festival, die daarna worden ingezameld en verwerkt.

KIDV-factsheet Sluit aan bij standpunt Vereniging Afvalbedrijven

De informatie in de KIDV-factsheet over biologisch afbreekbare verpakkingen is in lijn met de uitkomsten van onderzoek van CE Delft, de Transitieagenda Kunststoffen en met de beleidslijn over biologisch afbreekbare kunststoffen in het Landelijk Afvalbeheerplan. De conclusies van het KIDV sluiten ook aan bij die van de Vereniging Afvalbedrijven. Meer over het standpunt van de Vereniging Afvalbedrijven is te lezen in het persbericht Bioplastics recyclen, niet composteren.

Jennifer Koster-Bos

Jennifer Koster-Bos