Nieuwsbericht - 20 november 2023

Analyse verkiezingsprogramma’s belangrijke thema’s

De Tweede Kamerverkiezingen staan voor de deur. Aanstaande woensdag, 22 november, gaat Nederland naar de stembus. De Vereniging Afvalbedrijven was nieuwsgierig wat de politieke partijen willen doen om de transitie naar de circulaire economie te stimuleren. Daarom heeft het VA-bureau een aantal partijprogramma’s uitgeplozen op voor de afvalbranche relevante thema’s en de standpunten van de partijen op een rij gezet. Gekeken is naar de verkiezingsprogramma’s van de partijen in het huidige kabinet en van de partijen die in de peilingen de meeste stemmen krijgen. De analyse is niet volledig en zeker niet bedoeld als stemadvies.

Het is goed te zien dat bijna alle partijen het belang van de circulaire economie onderschrijven. Hoe de verschillende partijen de transitie naar een circulaire economie willen bewerkstellingen, varieert. Waar de verschillende partijen per thema op inzetten, is in de bijgaande notitie gedetailleerd te lezen – voor zover de partij het thema in haar programma heeft opgenomen.

Jeroen Stein

Jeroen Stein - @copyright