Rioleringsbeheer

Wij maken een besparing mogelijk zonder concessies te doen aan kwaliteit, milieubescherming en veiligheid.

Evert van Vliet - Teeuwissen Rioolreiniging
Voorzitter Afdeling Rioleringsbeheer

Focus op veiligheid, kwaliteit en milieubescherming

Onder de grond ligt in Nederland een wijdvertakt en fijnmazig rioleringsstelsel. Vierentwintig uur per dag stroomt er afval- en regenwater door riolen en kolken. Zwaardere delen zoals zand, slib en organisch materiaal zakt naar de bodem. Om opslibbing tegen te gaan, hebben riolen en kolken onderhoud nodig.

Rioolreinigingsbedrijven houden onze riolen en kolken schoon. Het slib dat vrijkomt, reinigen ze met speciale grondreinigingstechnieken. Het zand winnen ze terug, zodat het nuttig kan worden toegepast als bodem of als grondstof voor bouwstoffen. Rioolinspectiebedrijven zorgen ervoor dat eventuele schades aan het rioolstelsel tijdig worden gesignaleerd en leveren eventueel een bijdrage aan het verhelpen ervan.

In de Afdeling Rioleringsbeheer van de Vereniging Afvalbedrijven zijn bedrijven verenigd die zich bezighouden met het reinigen, inspecteren en onderhouden van openbare riolen, kolken en gemalen. Zij zijn tevens actief met veegwerkzaamheden en slibverwerking. Service, kwaliteit, veiligheid en milieubescherming staan voor de bedrijven hoog in het vaandel.

Han van Rijssen

Opstapcursus

De Vereniging Afvalbedrijven verzorgt samen met de stichting RIONED een opstapcursus visuele inspectie.

Ga naar de opstapcursus »