Veiligheidsdag 2017 stuurt managers de ruimte in

Nieuwsbericht - 16 november 2017

Tijdens de zesde Veiligheidsdag van Veiligheid Voorop twee weken geleden bij AkzoNobel in Arnhem moesten de ruim tweehonderd deelnemers verdeeld in groepjes een ruimteschip veilig naar de maan en weer terug op aarde brengen. Daarvoor kropen zij in de rol van de diverse betrokkenen, zoals ingenieur, astronaut, CEO van NASA, directeur van Flight Solutions (FS), de bouwer van het schip, en de onderaannemer die een deel van het ruimtevoertuig heeft gebouwd. Vóór de ‘countdown’ moesten ze, onder tijdsdruk, nog wel wat veiligheidsissues oplossen, als ingenieur, astronaut of CEO van NASA. Ze wisten toen nog niet dat het geen fictie was.

Deelnemers op ruimtereis

Onder leiding van facilitators mochten de deelnemers de discussies tussen de verschillende betrokkenen in groepjes naspelen. De deelnemers aan de Veiligheidsdag acteerden met groot inlevingsvermogen de discussies en luisterden slecht, verplaatsten zich niet in de ander, kwamen vooral voor hun eigen belangen op.

André Kuipers over zijn reizen

De nagespeelde ruimtereis liep slecht af. Na de sessies vertelde André Kuipers over meer succesvolle ruimtereizen. Zijn presentatie maakte duidelijk dat er heel wat bij komt kijken en aan een veilige ruimtereis veel voorbereiding vooraf gaat.

Veiligheidscoalitie van het jaar

Tijdens de Veiligheidsdag lanceerde Veiligheid Voorop de Veiligheidscoalitie van het jaar, een prijs voor samenwerking van bedrijven in de chemieketen. De eerste editie wordt samen met Industrielinqs georganiseerd op 11 april 2018 tijdens de industriële beurs ‘Safety and Health@Work’ in Ahoy.

Het volledige verhaal, foto's en film van de Veiligheidsdag 2017 zijn te vinden op www.veiligheidvoorop.nu