Uilskuiken op verjaardagsvisite

Persbericht leden - 07 september 2015

De open dag ter ere van de 40e verjaardag van AVR in Duiven afgelopen zaterdag 5 september is druk bezocht. Een bonte mix van omwonenden, oud-medewerkers en huidige medewerkers met hun families bezochten de jarige installatie. Voor jong en oud was er van alles te beleven. Van muziekoptredens tot een rondleiding door de installatie, schmink voor de kinderen tot een drankje in een gezellige feesttent. Van een kijkje bij reddingshonden tot de roofvogels die door AVR worden ingezet om meeuwen te verjagen. Een uit de kluiten gewassen uilskuiken van 11 maanden jong stal daar de show. Sofie, 10 jaar, met een buizerd op haar arm: “Mijn papa werkt hier. Cool deze vogel. Maar wel heel zwaar.”

Voor sommige omwonenden was het bezoek niet de eerste keer. “We zijn hier 10 jaar geleden ook geweest, mijn zoon was toen nog klein. We zijn benieuwd hoe het er nu uit ziet. We komen uit Duiven dus we krijgen ook warmte van AVR." En een opa en oma, op pad met twee kleinkinderen: “Eerder zijn we al eens met onze kleinzoon geweest, nu ook met de kleindochter. Doe maar lekker lang over het schminken, nu zijn ze tenminste rustig.”
Een moeder uit Westervoort, met haar kinderen: “Wij rijden hier altijd langs en ik zag dat er een open dag zou zijn. De grijpers en de grote vlammen, heel indrukwekkend.” Ook bewoners uit Dieren hadden het bord gezien. “Heel leuk om het zo te mogen bekijken. De grijpers en het verbranden van het afval. Bijzonder, dat je van 1 vuilniszak 7 x kunt douchen.”

Veel trotse kinderen kwamen bekijken waar hun ouders werken. Sanne, 9 jaar: “Mijn papa komt hier vuil brengen. Het vuur is het mooiste. Maar je kunt het niet echt zien.” Op het terrein troffen we een bijzondere trio: drie generaties van de familie Smeltink, Geert (84), Gerard (47) en Siebe (15). Opa Geert heeft van het begin af aan voor AVR gewerkt en zoon Gerard loopt er nog vaak rond. “Alles van toen dat zit nu helemaal binnenin de installatie, aan de buitenkant herken je er niets meer van.” Zoon Siebe weet nog niet wat hij gaan doen. Maar de keuze ligt voor de hand: voor AVR werken toch?

Dat het goed toeven is bij AVR dat bewees een ander bijzonder trio: Bart (79), Bennie (77) en Willem (75). “Ons hele leven hebben we hier gewerkt, tot ons pensioen.” “Mooi om elkaar hier weer te ontmoeten, want we hebben elkaar eigenlijk niet meer gezien.”

40 jaar AVR-Duiven bracht voor één dag jong en oud bij elkaar.