'Plastic Madonna' vraagt aandacht voor plastic afval

Nieuwsbericht - 09 juni 2016

Dopper, het Nederlandse bedrijf achter de hervulbare waterfles, vraagt in Rio de Janeiro aandacht voor de wereldwijde problematiek rondom plastic afval. Hiervoor is op 8 juni het 12 meter grote beeld 'Plastic Madonna' onthuld. Het beeld visualiseert Maria die de kleine Jezus borstvoeding geeft. Het is gemaakt van plastic afval door kunstenaar Peter Smith. Actrice Thekla Reuten stond model voor het beeld.

(foto: Eliseu Fiuza)

Plastic afval in de voedselketen

In de aanloop naar de Olympische Spelen in Rio de Janeiro, is van 8 juni tot en met 20 juli de Plastic Madonna te zien op het strand van Botafogo in Rio. Voor deze locatie is gekozen omdat Botafogo bekendstaat als een van de meest vervuilde baaien ter wereld. De Plastic Madonna laat zien wat er gebeurt als plastic in de zee komt: chemicaliën die worden gebruikt bij de fabricage van het plastic, kunnen vrijkomen wanneer het materiaal het darmstelsel van zeedieren passeert. Van vrijwel alle diergroepen is bekend dat ze plastics binnenkrijgen. Plastic zwerfafval komt zo bijvoorbeeld via vis ook in onze voedselketen terecht.

Merijn Everaarts, oprichter van Dopper: "Met name in Rio is de hoeveelheid zwerfafval overweldigend. We organiseren er beach clean-ups om het wereldwijde probleem onder de aandacht te brengen bij de lokale bevolking. De Plastic Madonna is de belichaming van deze problematiek. Het is geen 'ver van je bed' probleem; plastic in onze voedselketen betreft ons allemaal."

Actrice Thekla Reuten: "Ik wil initiatiefnemers als Dopper helpen om mensen en bedrijven bewust te maken van het feit dat we massaal ons gedrag moeten veranderen, plastic zit in minideeltjes in de voedselketen, in vis, in bier en ja zelfs in je borstvoeding. Prachtig idee, deze reuze Madonna met kind van gerecycled plastic. Plastic verdwijnt niet vanzelf, het moet gerecycled en opgeruimd worden. Dat kunnen we zelf!"