Nederlanders onbekend met recycling lichtarmaturen

Nieuwsbericht - 08 januari 2018

Dat verlichtingsarmaturen, zoals kerstverlichting of een bureaulamp, vanaf medio 2018 niet meer mogen worden weggegooid, maar apart moeten worden aangeboden voor recycling is bij vrijwel geen enkele Nederlander nog bekend. 40 procent van de Nederlanders heeft geen idee waar ze de afgedankte armaturen moeten laten. Dat blijkt uit het ‘Nationaal Verlichtingsonderzoek’ in opdracht van stichting LightRec.

Nederlanders die kiezen voor een nieuwe lamp of verlichtingsarmatuur in huis, geven de oude vaak een tweede leven (68% doet dit). Het gros verdwijnt naar een Kringloopwinkel (41%). Opvallend is dat vrouwen hier veel vaker voor kiezen dan mannen (48% vs. 35%). Bijna een derde (29%) van de lichtarmaturen wordt op Marktplaats.nl te koop aangeboden of weggegeven aan familie of bekenden (26%).
Ruim een derde van de oude armaturen wordt niet doorgegeven voor hergebruik.  Hiervan belandt bijna een derde (29%) in de vuilnisbak. 37% wordt afgegeven bij de milieustraat of in de inleverbakken van Wecycle.

De komende maanden willen LightRec Nederland en Wecycle met een grote publiekscampagne de aandacht gaan vestigen op consumentenarmaturen.