Meer verlichting ingeleverd voor recycling

Nieuwsbericht - 07 mei 2015

Nederlanders leverden afgelopen jaar via Wecycle 3,7 miljoen kilo aan lampen en verlichtingsarmaturen in. Dit is een stijging van 4,5 procent. Het aandeel ingezamelde lampen steeg met 2,6 procent, het aandeel ingezamelde armaturen maakte een stijging door van 6,2 procent. Dit blijkt uit cijfers van Stichting LightRec.

De categorie armaturen groeide de afgelopen jaren gestaag, in 2014 werden er weer meer armaturen ingeleverd voor recycling. Deze stijging is naar alle waarschijnlijkheid te danken aan een beginnend herstel in de bouwsector na de economische crisis.

LightRec tevreden

Stichting LightRec is tevreden met het behaalde resultaat. "Het is goed om te zien dat de inzameling in de lift zit. En dat er dus weer minder tl-buizen, spaar- en ledlampen in de vuilnisbak of in het sloopafval terecht zijn gekomen", aldus Gied van Hoorn manager a.i. van LightRec. De stichting hoopt dat de stijgende lijn zich in 2015 voort zal zetten.

Verlichting uit sloop

LightRec zet dit jaar vooral in op het inzamelen van verlichting vanuit sloop en bij de grote installatiebedrijven. Daarnaast stimuleren acties zoals de Gouden Bakkie-campagne, handige inzamelcontainers bij de (technische) detailhandel en slimme retourlogistiek de inzameling bij het professionele circuit, waar de meeste lampen en armaturen vandaan komen. De inzamelresultaten van uitvoeringsorganisatie Wecycle laten zien dat de inzameling van e-waste via de detailhandel met 10% is gestegen.

Inzameling vanuit professionals

Ook onderzoekt LightRec hoe de inzameling vanuit professionals nog verder gestimuleerd kan worden. "Belangrijk", zegt Van Hoorn, "want energiezuinige verlichting kan namelijk tot meer dan 90% worden gerecycled, daarmee sparen we het milieu en kunnen we grondstoffen opnieuw inzetten."