Groep 7C van Basisschool ’t Joppe wint E-waste Race

Persbericht leden - 29 november 2017

Groep 7C van Basisschool ’t Joppe wint de E-waste Race 2017. De groep verzamelde maar liefst 16.234 stuks e-waste en kwam daarmee uit op een score van 3.143. De kinderen winnen een schoolreis naar NEMO Science Museum. Deze prijs kregen zij maandagmiddag uitgereikt op hun eigen school. “We hebben denk ik gewonnen omdat we bij flats langs zijn geweest en onze ouders mee verzameld hebben. We waren heel erg blij toen we hoorden dat we gewonnen hadden!”, vertelt een meisje uit de winnende groep.

De race startte voor de deelnemende kinderen met een gastles over grondstoffen, elektronisch afval en het belang van hergebruik en recyclen. Er werd uitgelegd waarom verschillende apparaten in verschillende containers moeten en ze konden bestuderen uit hoeveel verschillende materialen producten gemaakt zijn. “Er zit nog heel veel waardevol, opnieuw te gebruiken materiaal in oud elektronisch afval,” aldus Tim Visser van E-waste Race. De afgelopen weken streden 8 groepen van vijf basisscholen het tegen elkaar op om de grootste hoeveelheid E-waste in te zamelen.

Op de tweede plaats eindige groep 7 van de Zwanebloem met 9.357 items en een score van 2134. Groep 7/8 van de Juliana van Stolbergschool haalde de derde plaats met precies 6.000 ingezamelde items en een score van 1191. Naast groepen van Basisschool ’t Joppe, De Zwanebloem en de Juliana van Stolbergschool deden ook kinderen van basisscholen De Wilgen en Bikube mee aan de race.

Na vele succesvolle races in heel Nederland organiseerde het E-waste race team, in samenwerking met NMCX Centrum voor Duurzaamheid en Meerlanden, dit schooljaar de E-waste race in Haarlemmermeer. De E-waste race is een inzamelactie van vier weken, waarin de kinderen kleine oude elektronica inzamelen. Meerlanden plaatste per school verschillende containers om e-waste gesorteerd te kunnen verzamelen.