Gft door de gootsteenvermaler: een slecht idee

Nieuwsbericht - 24 september 2013

In Nederland is het verboden om versneden of vermalen voedselresten door het riool te spoelen. Dit is niet zonder reden. Gft-afval is namelijk een waardevolle grondstof voor compost. Compost wordt gebruikt door hoveniers en boeren. "Van gft-afval maken we hoogwaardige compost en duurzame energie", aldus Ger de Jong, directeur van De Meerlanden en voorzitter van de Afdeling Bioconversie van de Vereniging Afvalbedrijven.

Om de waarde van gft-afval te benutten, is het belangrijk dat gft-afval gescheiden wordt ingezameld. De leden van de Afdeling Bioconversie maken zich sterk voor een breed draagvlak voor het gescheiden inzamelen en het hoogwaardig verwerken van gft-afval. Het is daarom zonde dat gft in het riool verdwijnt waarmee de waardevolle eigenschappen grotendeels verdwijnen uit de kringloop. Tegelijk heeft de Vereniging Afvalbedrijven begrip voor de moeilijkheid om gft-afval in te zamelen in hoog stedelijke gebieden. Toch zijn er andere oplossingen te bedenken dan het riool. Heeft u interesse in deze oplossingen, neem dan vrijblijvend contact op met Gijs Langeveld, gft-expert van Vereniging Afvalbedrijven.

"Van gft-afval maken we hoogwaardige compost en duurzame energie."
Ger de Jong - Voorzitter Afdeling Bioconversie