Coolrec verwerkt CRT-schermen Uruguay

Duurzame intercontinentale samenwerking op het gebied van non-ferro

Persbericht leden - 19 april 2016

Coolrec, dochteronderneming van Van Gansewinkel, is gestart met de verwerking van CRT-schermen voor de non-ferro recycler WERBA uit Uruguay. De Uruguayaanse marktleider koos voor de WEEElabex-gecertificeerde recycler Coolrec, omdat het land geen milieuvriendelijke oplossing kent voor de verwerking van CRT-schermen. Op jaarbasis gaat Coolrec naar verwachting 300.000 kilo schermen verwerken tot grondstof voor nieuwe producten.

Het familiebedrijf WERBA werd in 1935 opgericht en is inmiddels uitgegroeid tot markleider in de recycling van non-ferro materialen, afgedankte elektrische en elektronische apparaten en batterijen. Daarnaast produceert het bedrijf ook koperdraad uit afval. WERBA is verheugd met de intercontinentale samenwerking. “Ons 80-jarige recyclingbedrijf is altijd op zoek naar milieuvriendelijke oplossingen voor ieder type materiaal dat in onze fabriek komt. Uruguay is een klein land en kent geen oplossing voor de verwerking van dit type afval; daarom waren wij op zoek naar een oplossing in het buitenland. Zo hebben wij Coolrec gevonden en daarmee ook de perfecte oplossing voor de recycling van afgedankte CRT-monitoren uit Uruguay. Met de eerste goede recyclingresultaten van CRT-schermen bekijken we nu ook de mogelijkheden om de samenwerking met Coolrec uit te breiden op andere materiaalstromen, zoals plastic en WEEE”, aldus Emiliano Avondet, Hoofd Productie bij WERBA.