Carla Dik steunt hoogwaardige verwerking gft-afval

Uitgave 'Groene groei met gft als grondstof' uitgereikt

Nieuwsbericht - 11 juli 2013

Dinsdag 9 juli nam Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber (ChristenUnie) uit handen van directeur Dick Hoogendoorn van de Vereniging Afvalbedrijven de uitgave 'Groene groei met gft als grondstof' in ontvangst. Dit deed zij tijdens haar werkbezoek aan VAR in Wilp-Achterhoek.

Blader hier door 'Groene groei met gft als grondstof'.

In de uitgave 'Groene groei met gft als grondstof' wordt met veel voorbeelden duidelijk gemaakt waarom het van belang is om gft-afval gescheiden in te zamelen en hoogwaardig te verwerken. Zo worden de milieubelangen beschreven en wordt onder meer ingegaan op het vergisten van gft, de toepassing van compost en de CO2-besparing die wordt gerealiseerd met de hoogwaardige verwerking van gft.

Ook komen succesverhalen van gemeenten aan bod, die andere gemeenten kunnen inspireren. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu en VNG-voorzitter Annermarie Jorritsma bepleiten dit ook in hun bijdrage in het magazine. Er worden 16 maatregelen beschreven die gemeenten hierbij kunnen helpen. De gemeente Utrecht geeft aan waarom ook grote steden gft prima gescheiden kunnen inzamelen.

Carla Dik-Faber toonde zich onder de indruk van haar bezoek aan VAR, de vele activiteiten die het bedrijf ontplooit en de wijze waarop de afvalstromen die het bedrijf verwerkt een volgend leven in de circulaire economie krijgen. Dik: "Gft-verwerking is een basisvorm van recycling. De enige toekomstbestendige economie is een economie die gebruik maakt van duurzame energie en waarin het terugwinnen en hergebruiken van grondstoffen standaard is."

"Gft-verwerking is een basisvorm van recycling."
Carla Dik - ChristenUnie