Afvalbakken van 100% gerecycled materiaal

Afgekeurde afvalbakken worden omgesmolten

Persbericht leden - 28 februari 2018

Het is HVC gelukt om als eerste in Nederland een 100% gerecyclede afvalbak te maken. In een uniek proces worden oude, afgekeurde afvalbakken vermalen tot kleine plastic deeltjes. Deze deeltjes (maalgoed) worden hergebruikt voor de productie van nieuwe afvalbakken. HVC werkt hier voor samen met Europlast Kunststoffbehälterindustrie GmbH uit Oostenrijk. Bij Europlast wordt het maalgoed via een speciaal daarvoor ontwikkelde mal omgesmolten tot de nieuwe afvalbak. In Nederland wordt Europlast vertegenwoordigd door Total Waste Systems Nederland BV.

De romp van de afvalbakken is voor 100% van gerecycled materiaal. Alleen het onderstel en de gekleurde deksel op de afvalbak zijn nog niet van gerecycled materiaal.

Strenge controles

De afvalbakken zijn aan strenge controles onderworpen. Zo is er een nieuwe ‘grabbertest’ ontwikkeld. Met deze test is onderzocht of de bakken stevig zijn om door de automatische armen van de wagen te worden opgetild. De bestaande bakken kunnen beschadigd raken tijdens de automatische inzameling. De gerecyclede bakken kwamen glansrijk door de test, die is uitgevoerd door de leveranciers van de wagens.

Nu duidelijk is dat HVC, in samenwerking met partners, haar afgekeurde afvalbakken kan hergebruiken, wordt een planning gemaakt welke bakken er als eerste gaan worden vervangen door gerecyclede exemplaren. Naar verwachting worden de eerste gerecyclede bakken dit jaar in gebruik genomen.

Menno Timmerman, directeur Grondstoffen HVC: “Ik ben er enorm trots op dat we erin zijn geslaagd om onze oude afvalbakken te recyclen. Tot nu toe was dat niet mogelijk zonder de toevoeging van ‘virgin’ materiaal. Samen met gemeenten vragen wij inwoners altijd hun afval zo goed mogelijk te scheiden, zodat de waardevolle grondstoffen die in het afval zitten kunnen worden hergebruikt. Hoe mooi is het dat je je gescheiden afval ook in een gerecyclede afvalbak kwijt kunt?”

Maarten de Jongh, directeur TWS Nederland B.V. is ook trots op het behaalde resultaat. “Wij zijn sinds vele jaren de toeleverancier voor de afvalbakken van HVC. De Nederlandse overheid stimuleert maximaal hergebruik van grondstoffen. Een circulaire afvalbak past daar dus heel goed bij. Ruim een jaar geleden ontstond de gedachte om samen met HVC tot een nieuwe samenwerking te komen. Het transparante en meerjarig partnership met HVC heeft geleid tot deze 100% gerecyclede afvalbak die ook geschikt is voor ‘grabberbelading.”