28,4 miljoen kilo ICT-afval verwerkt in 2013

Nieuwsbericht - 15 juli 2014

In 2013 is 14.324 ton afgedankte ICT-apparatuur ingezameld. Dat doet uitvoeringsorganisatie Wecycle in opdracht van stichting ICT Milieu. Wecycle registreerde daarnaast 14.063 ton aan ICT-afval dat recyclingbedrijven buiten het inzamelsysteem om verwerkten. 83 procent van het ICT-afval kon worden gerecycled, terwijl nog eens 14 procent werd ingezet voor het opwekken van energie. Dat blijkt uit de jaarlijkse ICT Milieumonitor die ICT Milieu heeft gepubliceerd.

De 14.324 ton ingezameld en verwerkt ICT-afval betekent een afname ten opzichte van een jaar eerder, een trend die in 2009 is ingezet. Enerzijds komt dit doordat ICT-apparaten steeds langer meegaan voordat ze worden afgedankt. Anderzijds is ook het dalende gewicht van apparatuur een belangrijke oorzaak. De monitoren die consumenten inleveren zijn steeds vaker platte en dus lichtere TFT-monitoren. Het aandeel  zware CRT-monitoren neemt verder af. Het aandeel van monitoren in het totaalgewicht daalde dan ook van 59 procent in 2009 naar 32 procent in 2013.