Header fietser

Persbericht - 28 maart 2019

Landelijke Compostdag vraagt aandacht voor goede scheiding gft

Vooroordelen recycling ondermijnen goede afvalscheiding

Eén op de zes Nederlanders scheidt geen afval vanuit de overtuiging dat het toch op een grote hoop belandt. Deze en andere hardnekkige afvalmythes saboteren afvalscheidingsgedrag en zorgen voor verontreiniging van onder meer het groente-, fruit- en tuinafval (gft). Tijdens de Landelijke Compostdag op 30 maart wordt aandacht gevraagd voor het belang van goede afvalscheiding.

Bijna vier op de tien Nederlanders denkt zelfs dat méér dan de helft van het gescheiden afval uiteindelijk op dezelfde hoop belandt, zo blijkt uit een onderzoek dat Ipsos eerder deze maand uitvoerde in opdracht van de Vereniging Afvalbedrijven. Er bestaan veel vooroordelen over het scheiden van gft. Zo denkt 17% van de Nederlanders dat hier veevoer van wordt gemaakt. Dit is niet alleen onjuist, het is zelfs wettelijk verboden om onbewerkt keukenafval als veevoer te gebruiken. Daarnaast denkt 12% dat het ingezamelde gft wordt verbrand.

Recycling begint in de gft-bak

Dergelijke vooroordelen leiden ertoe dat mensen slordiger omgaan met het scheiden van afval. Daardoor belandt nog te veel afval in de gft-bak wat daar niet in thuis hoort. Denk aan koffiepads, plastic theezakjes en dode huisdieren. Gft wordt zo moeilijker en kostbaarder te recyclen. De mogelijkheden op het gebied van nasortering – het achteraf scheiden van gft – zijn technisch beperkt. Zie het zo: als je de puzzelstukken van vijf puzzels door elkaar gooit kost het veel meer tijd om ze alle vijf in elkaar te zetten. Hierdoor is het moeilijker hoogwaardig compost te produceren. Een product dat enorm veel milieuvoordelen kent: het houdt de bodem vruchtbaar en gezond, slaat CO2 op in de grond en verbetert de waterhuishouding.

Onwetendheid

Verontreinigd gft komt ook voort uit onwetendheid. Het is voor veel mensen niet duidelijk welk afval waar hoort. Zo denkt 57% van de Nederlanders dat koffiepads in de gft-bak horen, terwijl ze juist bij het restafval moeten. De Vereniging Afvalbedrijven vindt dan ook dat er meer voorlichting nodig is. Een derde van de Nederlanders heeft behoefte aan meer informatie over het hoe en waarom van het scheiden van afval, blijkt uit het Ipsos-onderzoek.

Landelijke Compostdag

Daarom wordt er in aanloop naar de dertiende Landelijke Compostdag op 30 maart aandacht gegeven over het hoe, wat en waarom van gft-scheiding. In het hele land en openen diverse afvalbedrijven hun deuren voor bezoek. Natuurlijk wordt er ook op heel veel plekken gratis compost uitgedeeld als dank voor het goede scheiden van gft. Kijk op de website van de gemeente of de plaatselijke afvalinzamelaar voor plaats en tijdstip.

Jennifer Koster-Bos

Jennifer Koster-Bos

Jennifer Koster-Bos op LinkedIn

De circulaire economie vraagt om nieuwe businessmodellen